Символ українського націоналізму, видатний український поет, прозаїк, художник. Народився у с. Моринці (Черкаська обл.) у багатодітнй кріпацькій сім'ї. Родовід походить із збіднілої козацької родини. Рано залишився сиротою. Наймитував та вчився грамоти у дяка Петра Богорського. З 1828 року у „козачках” в дворі поміщика Енгельгарда. На початку 1831р. прибув до Петербурга, де був відданий на чоритирічне навчання до художника В. Ширяєва. 22.4.1838р. Шевченко викуплений з кріпацтва. Протягом 1838-1845 років навчався в Петербурзькій академії мистецтв. У 1840 році у Петербурзі вийшла збірка його поезій „Кобзар”. У 1843, 1845 та 1846 р.р. тричі відвідував Україну. У 1845-46 р.р. працював у Київській археографічній комісії. З 1846 року член Кирило-Мефодіївського братства. 5.4.1847р. заарештований та відправлений до Петербурга. 30.5.1847р. поета засуджено до заслання рядовим солдатом в окремий Оренбургський корпус з резолюцієї Миколи І „під найсуворіший нагляд із забороною писати й малювати”.. перебував на засланні до 1857 року. У 1858 році прибув до Петербурга, де включився у місцеве громадське й культурне життя. У травні 1859 року отримав дозвіл виїхати в Україну. У липні 1859 року знову заарештований та відправлений до Петербургу. Помер 10.03 1861 року.
Тарас Шевченко створив у художній формі цілісну філософію національного буття українського народу, тобто на рівні поетичного узагальнення відтворив ту повністю відповідну, адекватну українській дійсності систему сутностей і закономірностей, які тисячоліттями витворювались українським народом, якими і на яких тримається віками буття української нації, її суспільна свідомість і свідомість українського патріота – борця за інтереси нації.
В основі цієї системи – три абсолютні константи: Бог, Україна, Свобода. І кожне намаганя усунути їх із життя або зігнорувати при моделюванні шляху нації до свободи, кожне відхилення від котрогось із них, кожна спроба їх роз'єднання в життєвій практиці (моральній, соціальній, політичній, міжнаціональній, церковній тощо) неминуче обертається бідою, а то й трагедією – окремої людини чи цілої нації.
У творчості Шевченка закодована і потребує лише логічного перекодування, наукової експлікації довершена національно-екзистенціальна методологія мислення, тобто мислення в категоріях захисту, розвитку і процвітання нації, особистого і суспільного чину в ім'я її свободи й утвердження.
Ефективність застосування цієї методології у справі служіння своїй нації та повноти самореалізації особистості підтверджена найпереконливіше самим Шевченком: усе життя і ціла його творчість мають безумовний національно-захисний, національно-творчий і національно-жертовний характер.
Будь-яка українська політична програма, що ігнорує цю національно-екзистенціальну методологію або, тим більше, суперечить їй, - ідейно неспроможна і шкідлива для української нації, для України. Саме тому народ більше вірить Шевченкові, ніж нашим політикам.
Водночас творчість Шевченка визначала також ідеологію національно-визвольної боротьби українського народу того часу. Шевченко чітко визначає мету, пріорітети, рушійні сили та якості проводу. Діапазон можливих форм і методів боротьби за свободу бачиться йому гранично широким: від легальних до нелегальних, від культурно-просвітницьких до, за термінологією сучасних демократів, ультрарадикальних – залежно від умов та обставин.
Ще один урок Шевченка наступним поколінням. Він почав з ідейного озброєння народу – із пробудження національної свідомості і гідності: спочатку дав народові національну ідею, а вже потім вкладав йому до рук повстанську сокиру. Бо знав: озброєний сокирою, шаблею чи гвинтівкою але неозброєний ідеєю національної свободи народ дуже легко може стати жертвою політичної демагогії і бути перенаціленим із чужинецьких тронів на сусідову комору...
Шевченко у природній для себе як поета спосіб і в найдоступнішій для цілого народу художній формі сформулював, розвинув та обгрунтував національну ідею українського народу: законність і необхідність, можливість і реальність національної державності і незалежності. Він пробудив дух народу, дав йому вчення боротьби за свободу і вдихнув у нього віру в перемогу. Шевченко не запозичував і не видумував свого вчення. Його геній скристалізував те, що було сутнісним в історії, сучасності і мріях народу.
Українцям можна відібрати все, але допоки вони пам'ятають Святе Письмо і „Кобзар” – українська нація незнищена, бо незнищений наш націоналізм, в основі якого – ці дві святі книги.
Шевченко зафіксував найважливіші сутнісні, інваріантні, конститутивні характеристики українського націоналізму: його волелюбність, глибинну і всеосяжну народність, державницьку суть, національну честь і гідність, християнську релігійність, жертовний патріотизм, творчу заданність, віру у свій народ, опору на власні сили, толерантність до інших, солідарність із поневоленими, антиімперську та антишовіністичну спрямованність, які випливають із неімперського і нешовіністичного характеру нації та її історичного досвіду.
Шевченків націоналізм, тобто націоналізм українського народу, випливає з Любові, а тому він в основі своїй людяний і добрий: до своїх і чужих – до всіх, хто визнає за українцями право на вільне і державне існування. Усіх інших він або переконує у своїй правоті, або ж бореться з ними – незалежно від того, хто саме виступає ворогом: окрема людина чи політична група, держава чи армія, якийсь із нацькованих на нас народів чи й міжнародне об'єднання...
Водночас Шевченко з часу своїє появи виступає як ідеологічний інваріант – неодмінне джерело і критерій усіх модифікацій українського націоналізму, пристосованих до конкретних умов та актуальних завдань національно-визвольних змагань українського народу. І кожна з історичних трансформ українського націоналізму ідейним ядром мала, має і мусить мати в майбутньому націоналізм Шевченка.
|